Wednesday, June 29, 2011

BELAJAR MERANGKAK

semenjak dahulu
aku diajar untuk merangkak
dan hingga kini 
aku masih setia belajar untuk merangkak
walau seringkali aku terjatuh
aku gagahkan agar terus aku ke hadapan
biarlah aku merangkak perlahan
asalkan aku terus dan tidak lagi berhenti


ada yang menyuruh aku bangun
dan belajar berjalan terus
supaya nanti lebih cepat aku berlari
katanya merangkak itu lembap!
sampai bila-bila tak akan sampai


aku senyum


tidak
aku tidak akan terus menerus cuba belajar berjalan
ketika aku sedar untuk merangkak juga
masih aku lemah dan lelah
masih aku rapuh dan jatuh


biarlah yang lain itu sudah mampu berjalan laju
biarlah yang lain itu memakai kasut mahal sambil  berjalan
biarlah yang lain itu berjalan bangga mengelilingi kota sesak


bukan aku si pemalas yang tak mahu berjalan
bukan aku takut untuk cuba berjalan 
tapi aku tahu kemampuan kaki ku
biarlah kaki ini merangkak sepuasnya dahulu
agar takkan lupa setiap langkah yang aku ambil
ketika aku sedang gigih merangkak ini


aku tak mahu terus berjalan
kerana andai sesuatu berlaku
dan aku terjatuh
hingga tak mampu bagiku bangun lagi
aku takut ketika itu untuk merangkak juga
aku sudah terlupa gayanya
hingga tak mampu merangkak itu
lebih lagi aku takutkan


jadi biarlah begini
bukankah aku gembira tersenyum tika ini?
biarpun merangkak ini menyakitkan lututku
tapi dibibirku masih mampu senyum
kerana aku bahagia
untuk meniti satu persatu 
langkah perjalanan hidupku


biar aku susah
biar aku payah
kuasa Tuhan
suatu hari nanti
aku juga akan berlari laju
terus ke pelangi
serta awan biru. 





No comments:

Post a Comment