Sunday, November 29, 2009

AKU YANG MELIHAT


dulu...
aku melihat dia
gadis itu riang dalam derai hilai tawanya
berjalan penuh yakin mendabik dada
kerana dia tahu dia jelita
tentang tudung usahlah bicara
itu sekadar kain yang dipakai sesuka rasa
dan apakah yang orang bicara tentangnya
dia peduli apa
asalkan hatinya rasa gembira...


dulu...
aku juga melihat dia
gadis lain yang malu dalam tiap tuturnya
bergaya sopan dan lembut langkahnya
sentiasa tunduk menjaga pandangan mata
setiap dari inci tubuhnya
ditutup rapi seluruh auratnya
bimbang lelaki asing menjadikan itu santapan mata


mereka adalah dua gadis yang pernah aku lihat
punya ciri berbeza nampak tersirat
bukan aku bezakan yang baik atau yang jahat...


dan kini...
gadis yang tudung itu sekadar pelengkap
kini sudah sempurna berjilbab
hilai tawa diganti alunan zikir padaNya Rabb
terkadang mengalir mutiara jernih suci di malam gelap
kerana sesal dengan dirinya dulu yang terlelap
kini dia...muslimah solehah idaman para syabab...


lain pula dengan gadis kedua ini
dulu sopan tertutup rapi
kini berubah lalu jadi kurang seri
entah mengapa diubah sahsiah diri
kini jadi lebih senang bebas berlari...


aku yang melihat
sekadar berfikir apa yang tersirat
bukan bezakan yang baik atau yang jahat...


inilah namanya hidayah
inilah namanya nikmat
hidayah itu hanya milik Tuhan
dan nikmat itu pinjaman dari Tuhan...


kuatnya iman bukan untuk dibangga
nikmat Tuhan harus dijaga dan dipelihara
apatah lagi nikmat iman di dada
semailah ia dengan benih zikir dan taqwa
berdoalah agar tak lalai dan alpa...


dan aku...
aku juga muslimah
dan aku harus terus bermuhasabah
agar pengakhiranku dilimpahi mahabbah

*teguhkan iman hambaMU yang lemah ini Ya Allah...~

No comments:

Post a Comment