Friday, December 4, 2009

RAHSIA HATI

[buat sahabat lama:insan]


malam itu ada yang buat aku tersenyum
dengan kisahnya yang disemat bertahun
dan udara pun menjadi harum
kerana pertemuan setelah lelah rindu merimbun...


bertahun ku nanti
tapi kau tak pernah kembali
jauh benar kau membawa diri
ke tempat yang tak bisa aku jejaki...


dalam sepanjang waktu itu
bungkam aku yang kelu
fikirkan apakah kau juga begitu
seperti aku yang selalu merindu
mengenang tiap detik indah kita dahulu...


dan kini,
telah diizin Tuhan kita bertemu
kerana DIA tahu betapa sakitnya merindu
pada insan yang pernah ceriakan hari-hariku...


kau tetap seperti dulu sahabatku
tetap indah dalam manis senyummu
masih berjaya buat aku ketawa dengan katamu...


dan telah kau khabarkan padaku
satu rahsia hatimu
yang kau simpan bertahun dulu
ungkapan yang kita berdua fikirkan lucu
kerana segalanya sudahpun belalu...


tapi dalam senyum dan ketawa ini
ada sesuatu yang tercalit dihati
mengapa baru kini ia terjadi
di saat kita sudah punya jalan sendiri...


tapi aku yakin pada takdir Tuhanku
pasti ada hikmah di tiap yang berlaku
kerana DIA lebih tahu
tiap-tiap liku jalan hambaNYA itu...


dan secalit rasa ini
yang lebih sedekad digenggam sepi
akan ku kenang sampai mati
kerana bagi ku inilah rasa yang aku hargai
tercipta di saat kita belum kenal apa itu duniawi
di saat hati ini masih lagi suci
belum ternoda dengan kelabu hitam dunia ini...


buatmu wahai sahabat,
terima kasih atas khabaran itu
pengakuan terbuku dari kalbu
ku anggap itu sebagai hadiah dari kamu
setelah bertahun tak bertemu...


Tuhanku...
berikan bahagia buat sahabatku
limpahi dia dengan ihsanMU
kuatkan imannya agar jadi pemuda kecintaanMU...
AMIIN..

[28 July 1985]

No comments:

Post a Comment