Tuesday, February 16, 2010

TAMAN MAWARKU


kelmarin
aku terlihat satu taman nan indah
aku jadi leka bermain biarpun sendiri
di taman ini
banyak lirik senyuman ku ukir
banyak derai tawa ku hias
banyak angan mimpi ku kait
semuanya kerana bahagia yang hadir
dalam taman yang indah ini


dan di taman ini
telah aku baja mawar pujaanku
ku biaskan benih mawar kuning
ku lemparkan ke tiap ruang taman
agar taman ini lebih ceria kuning keemasan


semalam
sedang mawar kuningku berbunga indah
bersama haruman yang mekar segar
ada yang tampil jelaskan padaku
ini taman larangan
berhentilah mencambah mawar
bukan di sini tempat mawarku
aku terdiam melihat kuntuman mawar kuningku
kerana telah serata ku baja subur gebu


mawar kuningku tidak seharusnya di sini
kerana ada mawar merah yang harus menghiasi
siapalah mawar kuningku ini
jika dibandingkan dengan mawarnya yang merah
dia bawa mawar merah
yang lebih mekar dari jauh terserlah
tapi kurangkah seri mawar kuningku?
salahkah jika aku biar ia terus bercambah di situ?


hari ini
satu persatu kuntuman mawarku layu
taman ini sudah bukan taman mawarku
aku sendiri mencantas kuntuman mawar itu
kerana tidak mahu mawar merah rasa diganggu


tapi aku bahagia di taman ini
taman ini beri aku senyuman asli
taman ini temani aku dalam sepi
taman ini tempat airmataku jatuh ke bumi
dan kini taman ini larangan buatku
dan mawar kuningku
haruskah aku pergi membawa diri


esok
aku sendiri tak tahu apa kisahnya
apakah taman ini suka mawar kuningku
atau taman ini memang menunggu
saat detik aku sendiri membawa diri
pastilah mawar merah jadi kebanggaan
berdiri penuh gah untuk jadi tatapan


dan aku harus pergi bersama waktu
taman ini bukan taman mawarku


No comments:

Post a Comment